החלטתי לכתוב כמה מילים אישיות על DBT

אבל לפני כן הקדמה:

א. DBT כמו כל טיפול אחר כרוך בכימיה בינאישית בין מטפל למטופל. לפעמים נוצר הרושם המטעה אצל אנשים הפונם לטיפול DBT שמדובר ב'קסם' או 'תרופה'. מניסיון זוהי טעות. גם טיפול ב DBT דורש קשר בינאישי, תחושה של 'יש לי על מי לסמוך', תחושה של 'אני מרגיש או מרגישה שהוא מקשיב לי' ובעיקר בעיקר תחושה שלמטפל באמת אכפת ממני.

ב. D – האות D מציינת את הבסיס ל שיטה והיא מדברת על דיאלקטיקה. דיאלקטיקה היא מונח קשה להסבר אבל חשוב מעין כמוהו. אנשים אשר מופנים ל DBT לרוב מתקשים לייצר מצב נפשי של דיאלקטיקה. בכל מצב נתון כמעט, ובעיקר כאשר אנחנו במצוקה אנחנו רואים את העולם ב'שחור' ו'לבן' – לצערנו אנשים מסויימים 'נופלים' מהר מאוד לקוטב השלילי. השיטה אומרת אל תיפול לשלילי אבל גם אל תשאף ל'חיובי' – אלא, תייצר מחשבות נוספות אשר ממזגות באופן אינטיליגנטי פיתרונות חדשים.

ג. הקדמה אחרונה:  נשימה. נשימה הינה צורך פיזיולוגי – אבל אנחנו מדברים על נשימה פסיכולוגית. אנשים ש'שוכחים' לנשום חייבים במצב קיומי של הכל 'דחוף' וחייב מיידית פתרון – זוהי בעיה.

לכן, לפני שאת, אתה פונה לטיפול DBT תשאל את עצמך האם המטפל הספציפי הזה יכול להיות בשבילך אדם קרוב ומשמעותי (אחרת אין טעם בטיפול), האם אני מוכן לנסות לעבוד על אופני החשיבה שלי ובעיקר האם אני מוכן לנשום פסיכולוגית.

כמה מעקרונות השיטה:

  1. מצוקה נפשית הינה גורם שיש לו השלכות ביולוגיות, חברתיות ותוך אישיות ולכן הטיפול חייב לגעת גם בלחץ הפיזיולוגי, גם בשינוי הקשרים שלי עם הסובבים במשפחה, בזוגיות, בין החברים ובעבודה ('עבודה' – זו מהות הקשורה לא רק לכסף אלא גם לדימוי עצמי)
  2. מיינדפולנס- בעברית 'קשיבות' – מדובר בתרגול יומי קצר (אני ממליץ על דקה בלבד) של מדיטציה עירנית לסובב – אני מלמד את זה ועוזר לך לתרגל את זה.
  3. פגיעה עצמית – יש לסמן אותה ולהפסיק התנהגויות אשר בהן את או אתה פוגע בעצמך למרות הסבל.
  4. עוד עוד עוד אפשרויות לביטויים רגשיים ולהתנהגויות אשר הצטמצמו עם השני.

מילים אחרונות. מי שמכיר אותי ומי שמשוטט באתר שלי מבין מאני נטוע בגישה הפסיכואנליטית-אינטרסובייקטיבית. אני מאמין שבלי זה לא יכול שינוי עמוק ואמיתי. אי אפשר לחולל מצב חיים חדש ועמוק על ידי 'שיטה' כזו או אחרת. בסופו של דבר, שינוי מתחולל כאשר באמת מרגישים אחרת. DBT יכול לתת הזדמנות לחולל שינוי אבל פסיכואנליזה כאשר היא מתרחשת – היא השינוי הבסיסי והאמיתי ביותר.

אז… אל ייאוש, הדרך ארוכה אמנם אבל יכולה להיות מעניינת, משמעותית ומרגשת. חשוב: מרגשת.

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר.